۱۸ مرداد ۱۳۸۶

محاصره منزل اسانلو و بازداشت 6 نفر از فعالان كارگري

در روز همبستگي جهاني با محمود صالحي و منصور اسانلو


امروز از سوي فدراسيون جهاني كارگران حمل و نقل و كنفدراسيون جهاني كارگران، دو سنديكاي بزرگ روز همبستگي جهاني با منصور اسانلو و محمود صالحي اعلام شده است. در عين حال روز گذشته سازمان عفو بين‌الملل هم در حمايت از اين كارزار جهاني بيانيه‌اي صادر كرد و خواستار رفع اتهام از اسانلو و صالحي و آزادي فوري اين دو فعال مستقل كارگري شد

سنديكاي شركت واحد هم از ديروز مردم را دعوت كرد كه در اين روز همبستگي جهاني به منزل اسانلو بروند و با خانواده او ديدار كنند (براي آدم‌هاي بسيار هوشمند: ديدار در منزل با خانواده زنداني تجمع به دحساب نمي‌آيد كه كسي بخواهد برايش مجوز بگيرد) با اين همه ديروز خبرزگزاري‌هاي خوش‌نامي كه متاسفانه چندي است با پيدايش دوستان خودي رونق‌شان مانند سابق نيست كه براي اطلاع يافتن از اخبار "آينده" به سراغ‌شان برويم، هشدار داده بودند بودند كه تجمع مقابل منزل اسانلو غير قانوني و بي‌مجوز است. براي تحقق يافتن پي‌آمدهاي اين خبر امروز منزل اسانلو محاصره شده و چند نفر از اعضاي سنديكا كه از دعوت كنندگان به اين ديدار بوده‌اند دستگير شده‌اند. گفته مي‌شود كه تعداد دستگير شدگان بيش از اين افراد بوده اما هنوز خبر دقيق‌تري در دست نيست

خبر فعلي از سايت "سلام دموكرات" است

خبرهای رسیده از شاهدان عینی حاکیست که جهت سرکوب مراسم "روز جهانی همبستگی با کارگران زندانی" منزل منصور اسالو در محاصره کامل نیروهای امنیتی و انتظامی قرار گرفته است.

این گزارشات که از طریق تلفن به مرکز خبری سلام دمکرات مخابره شده است حکایت از بازداشت چندین نفر از جمله فعالان سندیکا، آقاین ابراهیم مددی، ابراهیم گوهری، داود رضوی، یعقوب سلیمی، همایون جابری و غلامرضا غلامحسینی دارد

شب گذشته مسئولان حکومتی از طریق خبرگزاری مهر بصورت غیر رسمی اعلام داشته بودند که تجمع مقابل منزل منصور اسالو، رئیس هیئت مدیره یِ زندانی سندیکای شرکت واحد، مجوز نداشته و غیر قانونی می باشد. منابع فعال در سندیکای کارگران شرکت واحد تأکید می کنند که تجمعی را در مقابل منزل اسالو اعلام نداشته و مردم فقط قصد دید و بازدید با خانواده یِ اسالو را داشته اند که تعداد نا معلومی از ایشان بازداشت شده اند

همچنین در ای گزارش خبرگزاری مهر آمده بود که نهاد های حکومتی " سندیکای کارگران شرکت واحد" را به رسمیت نشناخته و مجوزی برای دعوت ایشان صادر نکرده اند. در صورتیکه " سندیکای کارگران شرکت واحد از طرف نهادهای بین المللی به رسمیت شناخته شده است و منصور اسالو در ماه گذشته در نشست سالیانه ILO و فدراسیون بین المللی حمل و نقل در لندن شرکت کرده بود

در این گزارش از تعداد دقیق دستگیر شدگان اطلاعی داده نشده است. خبرهای تکمیلی بعداَ ارسال خواهد شد

راستي به كجا چنين شتابان؟ ديدار با خانواده زنداني را هم نمي‌خواهيد تحمل كنيد؟ تظاهرات جهاني را چه مي‌كنيد؟ ما دل‌هامان با اسانلو، صالحي، مددي و... همه فعالان كارگري‌ست كه حق مي‌طلبند. باورمان هم اين است كه اگر انسانيت را اميدي و آينده‌اي باشد، در مشت چنين مردان وزناني است. آينده‌اي براي زندگي بهتر انسان‌ها و رستن‌شان از بند و رنج؛ شما كدام طرف هستيد؟ بند؟ رنج؟

پي‌نوشت 1: سنديكاي شركت واحد با توجه به وضعيت پيش آمده انجام برنامه ديدار با خانواده اسانلو را غير قابل انجام اعلام كرده است
پي‌نوشت 2: جلوگيري از ديدار كميته مادران كمپين يك ميليون امضا با مادر اسانلو؛ یا از این بازدید منصرف شوید و یا همراه ما به کلانتری بیایید
پي‌نوشت 3: كلاه‌بردار كيست
پي‌نوشت 4: سلام دموكرات خبر مي‌دهد كه منطقه اطراف خانه اسانلو در محاصره است و نيروهاي امنيتي با كساني كه به آن سمت مي‌روند برخورد مي‌كنند؛ بيم آن مي‌رود كه بسياري از دانش‌جويان و فعالان و ديگر مردم كه از وضع پيش‌آمده اطلاع ندارند باز هم به آن‌جا بروند و احياناً دستگير شوند؛ پس لطفاً خبر دهيد

۷ نظر:

ناشناس گفت...

http://www.persianblog.ir/posts/?weblog=naghdali.persianblog.ir&postid=7188638 ali jan.in link ra ham bebin

ناشناس گفت...

بلاک نیوز به این مطلب شما لینک داد .
با دوستی

ناشناس گفت...

حمل و نقل انگلیس تخم داشت خودش اعتصاب می کرد. کجای کاری عمو؟ برای دفاع از حق کارگر چسبیده اید به کثیف ترین جای جهان کاپیتالیست. از شما بعید بود

علي معظمي گفت...

به كامنت‌گذار ناشناس: خيلي جالب است كه براي جنابعالي اتحاديه‌هاي كارگري "كثيف‌ترين جاي جهان كاپيتاليست" هستند. كسي هم به جايي نچسبيده چيزي كه شما نفهميده‌ايد و نمي‌دانم مي‌توان اميد فهمش را از شما داشت يا نه،اين است كه يك حركت اعلام "همبستگي" كارگري بوده؛ اين را مي‌توانيد بفهميد؟ حمل و نقل انگليس هم خوشبختانه براي آكسيون‌هايش از امثال شما يا من خط نمي‌گيرد و تا جايي كه من مي‌دانم ديروز 12 تا 2 بعد از ظهر براي اسانلو و صالحي برنامه داشته‌اند

ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
ناشناس گفت...

رفقا
کجاست اون آرمانهای سوسیالیستی بولشویکی ؟!
ننگه که به دام لیبرالیم کاپیتالیسم بیفتیم ؟!

ناشناس گفت...

وقتي احمدي نژاد داروي صداقت بخورد

در فيلمي كه مستر بين در آن مأمور 007 است، در يك صحنه براي ورود مخفيانه به يك ساختمان وقتي او مي‌خواهد از آمپول براي بيهوش كردن محافظان استفاده كند، اشتباهاً آمپولي را به نگهبان مي زند كه اثرش ايجاد صداقت است و براي اعتراف گيري درست شده. نتيجه اين مي شود كه مأمور محافظ، در كمال خوشرويي و صداقت مستر بين را به قسمتي از ساختمان كه ورود به آن كاملاً ممنوع است راهنمايي مي‌كند.
اگر یک بار این داروي صداقت قبل از مصاحبه با رئيس جمهور ايران به او خورانده شود، براي اولين بار احمدی نژاد دست از سياه كردن ملت بر مي دارد و می رود سر اصل مطلب. بخوانید اين مصاحبه خواندنی را:

آقاي رئيس جمهور ملت ایران بالاخره نفهمید سیاست دولت در اداره اقتصاد كشور چیست؟ در این چهار سال معلوم نشد دولت شما اقتصاد ایران را بر اساس چجور "نظامي" اداره مي‌كند. لطفاً ما را در این باره روشن کنید.
شما توجه ندارید که "مصلحت نظام" احتیاجی به "نظام" ندارد. مصلحت یک مقوله سیالی است و اقتصاد ایران هم بنابراین سیال است. البته چون قانون اساسي تشخيص مصلحت نظام را به عهده رهبر عزیز گذاشته شما برای اطلاع از جزئیات سیاست های اقتصادی بروید سراغ مقام رهبری و مجمع تشخیص مصلحت، بنده مأمورم و معذور. همانطور که دیده اید، شايد يك زماني مصلحت ایجاب کند که سرمايه داری را حمایت کنیم و یک وقت دیگر مصالح نظام به شعار دادن عليه سرمايه‌داري است،خوب اینها با هم تضادی ندارند. بروید همه دنیا را بگردید ببینید چنین قتصادی را که اینقدر منعطف است و قابليت تغيير و تحول دارد پیدا می کنید، بخصوص که این اقتصاد مصلحتش زیر نظر نسبتاً مستقیم امام زمان است؟

با اين همه شعار كه بر عليه آمريكا به عنوان مظهر نظام سرمايه‌داري مي‌دهيد پس چرا اينقدر در حق طبقه كارگر در ايران ظلم و اجحاف مي‌شود؟
ما كه نگفتيم با سرمايه داري مخالفيم و با چيز ديگري موافقيم. بنده عرض كردم كه مهم‌ترين چيزها مصلحت نظام است. شما فكر كرده‌ايد ما كه علمدار اسلام در دنيا هستيم مي‌گذاريم كسي به ما بهتان بزند كه اسلام ما كم آورده و ما به نظام‌هاي ديگر رو آورده‌ايم. همانطور كه اين همه شعار داده‌ايم كه ضد سرمايه‌داري هستيم همانطور هم پدر كارگر را درمي‌آوريم كه يك وقتي كسي در اين نظام خيال برش ندارد كه ما طرفدار نظام‌هاي كافر و ملحد و اسقاطي و از مد افتاده‌ اي هستيم كه كارگران را لوس مي‌كنند و بعد از اینکه اقتصاد اسلامی ایران در همه جای دنیا گسترش پیدا کرده، اینها دیگر در هيچ جاي دنيا مشتري ندارند!

نمي‌توانيد منكر شويد كه الآن آگاهي طبقه كارگر نسبت به قبل بالاتر رفته و مقاومت در برابر خواسته‌هاي آنان براي شما خيلي گران تمام مي‌شود؟
به نظر شما خواسته‌هاي كارگران با خواسته‌هاي بقيه مردم ايران براي ما تفاوتي دارد؟ خير اينطور نيست، ما همان كارهايي را كه براي بقيه ملت انجام مي‌دهيم براي آنها هم انجام مي‌دهيم. در اسلام به عدالت خيلي اهميت داده شده و ما هم خيلي تلاش مي‌كنيم كه در جامعه همه به شكل يكسان از هر چيزي كه هست و همه چيزهايي كه نيست برخوردار شوند. اگر بيكاري هست، اگر بي پولي و تورم هست، اگر مفاسد اقتصادي و باندهاي مافيايي هست خوب آثار اينها بايد روي زندگي همه مردم اثر بگذارد و اين خيلي بي‌عدالتي است كه ما ضرر و زيان‌ها را به سمت يك قشرهاي محدود و معين در جامعه سوق بدهيم و به كارگران امتيازات خاصی بدهیم.

شما از اين نگران نيستيد كه حركت‌هاي كارگري به ساير اقشار هم سرايت كند و شما نتوانيد در برابر اين سيل مقاومت كنيد؟
اگر نگران نبوديم كه اسانلو و امثال او را دستگير نمي‌كرديم و مي‌گذاشتيم كارشان را بكنند. شما هم نگران مقاومت ما نباشيد با همان رويي كه اين سي سال نظام را حفظ كرديم با همان رو هم ادامه مي‌دهيم.

آقاي اسانلو را هم به همين اتهام محكوم كرده‌ايد؟
اينكه فرد اسمش چيست و كارش چيست مهم نيست، مهم نفس كارها و نيت‌هاست كه همه به يك جا ختم مي‌شود و آن هم درافتادن با نظام است كه ما محكم و استوار در جلوي آن ايستاده‌ايم.

در همه جاي دنيا كارگران براي خودشان سنديكا دارند، پس چرا در ايران اين قضيه جرم محسوب مي‌شود؟ چرا وقتي امثال اسانلو براي فعال شدن سنديكاهاي كارگري تلاش مي‌كنند به اقدام عليه نظام متهم مي‌شوند؟
اينكه هر كس در هر جاي دنيا هر كاري كرد ما هم همان كار را انجام بدهيم اصلاً در شأن نظام ما نيست و نظام ما نظامي نيست كه از ديگران تقليد بكند. ما فكر مي‌كنيم كه بقيه بايد بيايند عين كارهايي كه ما مي‌كنيم انجام بدهند چون آنها فقط به فكر دنياي مردم و رضايت و خوشامد مردمشان هستند ولي ما اولاً به فكر رضايت امام زمان هستيم و ثانياً آخرت مردم برايمان مهمتر از دنياي آنهاست. نظام‌هاي امپرياليسمي و سكولار كه الآن با كارهايي مثل تشكيل اين اتحاديه‌ها مي‌خواهند خودشان را توي دل مردم جا كنند و بعد هم تبليغات راه بيندازند كه بقيه دنيا هم از آنها تقليد كنند، آيا اصلاً امام زمان دارند؟، آيا بهشت و جهنم سرشان مي‌شود؟، آيا آخرت مردم براي آنها مهم است كه ما برويم از آنها تقليد كنيم؟؟؟
خوب وقتي اشخاصي مثل همين شخصي كه جزو ايادي استكبار است و شما نام برديد، همان چيزهايي را مي‌خواهند كه مطلوب غرب و استكبار جهاني است، معلوم مي‌شود كه با نظام مخالفند و قصدشان از این کارها اقدام بر عليه نظام است.

مگر اسلام بر اجتماع و جماعت تأكيد ندارد. به نظر شما برخورد با تشكل‌هاي كارگري در منافات با اسلام نيست؟
التبه كه اسلام اجتماع شدن مسلمانان و وحدت اين جمع‌ها را خيلي تشويق كرده ولي از طرف ديگر هم تأكيد كرده كه الاعمال بالنيات، يعني هر عملي را بايد با نيتش سنجيد. بله اينكه كارگران با هم جمع شوند و چرخ مملكت را بچرخانند خوب است، اينكه به اشاره رهبر بريزيند در خيابان و براي اسلام و انقلاب شعار بدهند خيلي خوب است، اينكه در مواقع لزوم بر عليه دشمنان خارجي از طرف آنها بيانيه منتشر كنيم هم خوب است. ولي اينكه بخواهند با استفاده از جماعتشان بر عليه نظام و مصالح نظام كاري بكنند اينجا ديگر نيت غير الهي و غير قانوني است و ما با آن برخورد مي‌كنيم.

اسانلو به عنوان نماينده كارگران به اينكه چرا برخي از قوانين اجرا نمي‌شوند معترض است. چرا دولت شما كه اينقدر بر اجراي قانون تأكيد مي‌كند به اين قوانين عمل نمي‌كند؟
دقت کنید که مصلحت نظام هم در قانون اساسی آمده و بالاتر از آن ما قانونی نداریم. ما قانون زياد داريم اما اينكه كدام قانون را اول اجرا كنيم و كدام را دوم بستگي دارد به همان قانون مهمتر یعنی مصلحت نظام. بر اساس مصلحت نظام قانوناً ما حق داريم با هر كس كه بر عليه نظام فعاليت كند برخورد كنيم. حالا به جای اینکه با یک قانون با امثال این اسانلو برخورد قاطع كنيم، این چه کاری است که برويم سراغ قوانینی كه اجرايشان هم زحمت براي دولت ايجاد مي‌كند و هم كلي خرج براي ما مي‌تراشد و خزانه دولت را خالی می کند و توقع مردم را هم بالا مي‌برد!

غير از اينها اسانلو معتقد است كه برخي از قوانين كار ظالمانه است آيا شما با اين موافقيد؟
من نمي‌دانم چطوري است كه آقاي اسانلو خودش را عقل كل حساب مي كند. یک حساب سرانگشتی بکنید متوجه می شوید ما اينهمه مجلس قانونگذار داريم كه اگر هر كدامشان هم به فرض محال اشتباه كند مجلس بالا دستش مچ او را مي‌گيرد. به فرض كه مجلس شوراي اسلامي اشتباهاتي كرده باشد شوراي نگهبان خوابش نبرده كه جلوي تصويب قانون ظالمانه را بگيرد؟ حالا بر فرض كه شوراي نگهبان هم خوابش برده باشد، مجلس تشخيص مصلحت نظام كه يادش نمي‌رود مصلحت نظام در چيست. آقای اسانلو مطمئن باشد که قانوني در ايران به تصويب نمي‌رسد كه خدای ناکرده به "نظام" ظلمی بکند.

اينها كه شما مي‌گوييد باعث دلسردي كارگران از كار و از نظام مي‌شود. براي اين موضوع چه تدبيري داريد؟
كارگران بچه كه نيستند مي‌بينند كه ما در ايران يك نظام بيشتر نداريم. حالا اگر دو نظام داشتيم شايد اگر از يكي دلسرد مي‌شدند مي‌رفتند براي آن يكي كار مي‌كردند ولي الآن كه همین یکی هست بهتر است سرشان را پایین بیندازند به این کارها کاری نداشته باشند. از این مطمئن باشند که مثل این نظام را به خواب هم نمی بینند!

آخر موضوع به همينجا ختم نمي‌شود. تكليف اين همه شعار در باره حمايت از اقشار ضعيف چه مي‌شود؟ انعكاس اين مسائل در خارج از كشور آبروي نظام را بيشتر از پيش مي‌برد، اين هم براي شما مهم نيست؟
اولاً بين "نظام" و "آبروي نظام" فرق زيادي هست كه اگر جنابعالي متوجه آن باشيد سوال برايتان پيش نمي‌آيد. اين نظام است كه به درد ما مي‌خورد نه آبروي نظام. اولين بار هم نيست كه در تاريخ اتفاق مي‌افتد كه نظامي باشد ولي آبرو نداشته باشد. دوماً مگر ما مي‌رويم داد و بيداد مي‌كنيم و آبرو ريزي راه مي‌اندازيم. اين نگرانی را شما بايد به كساني بگوييد كه نظام و مصلحت نظام را ول مي‌كنند و مي روند بر عليه ما تبليغات منفي مي‌كنند و آبروريزي راه مي‌اندازند. سوماً نظام جمهوري اسلامي كي زير شعارهايش زده؟ شما يك نفر را نشان دهيد كه بگويد در اين سي سال ما حتي يك شعار را عوض كرده باشيم و جايش شعار ديگري گذاشته باشيم!

شما منكر اين هستيد كه قشر مستضعف، انقلاب را به پيروزي رساند و حالا همان قشر كه قسمت عمده‌شان كارگر هستند تحت فشارهاي شديد اقتصادي و تهديد بيكاري هستند؟
نخير آقا، ما چيزهايي را كه به چشم خودمان مي‌بينيم منكر نمي‌شويم چون آن وقت مي‌روند براي همين هم عليه ما جوك می سازند. مسئله اينجاست كه ما خيلي چيزهاي ديگر را هم به چشم خودمان مي بينيم كه اگر به رويمان بياوريم آن وقت ممكن است امام زمان از ما ناراضي شود. ما از اول گفته‌ايم كه مي‌خواهيم اين دولت را تحويل امام زمان بدهيم، حالا اگر بخواهيم آن چيزهايي را كه مي‌بينيم بروز بدهيم و يكسري مسائل پشت پرده نظام را افشا كنيم، خداي ناكرده اگر فرداي روزگار امام زمان بیاید و نظام را از ما تحويل نگيرد ، شما مي‌توانيد پاسخگو باشيد؟!

لااقل بياييد و جلوي اين همه مفاسد اقتصادي را بگيريد تا اوضاع براي همه مردم بهتر شود، اين كار را كه مي‌توانيد بكنيد؟
البته بنده از اول خواهان اين موضوع بوده ام و خيلي هم پيگيري كرده ام كه عزيزان در قوه قضائيه به وظيفه‌شان در اين باره عمل كنند. البته اگر اصل تفكيك سه قوه را هم در نظر بگيريد، بنده تا يك جايي مي‌توانم اصرار كنم بعدش شكل دخالت به خود مي‌گيرد. این را هم بگویم که خيال من راحت است كه مقام رهبري هر طور كه مصلحت بدانند خودشان در موضوع مفاسد اقتصادي وارد مي‌شوند و از اين بابت هيچ نگراني وجود ندارد. بالاخره عزيزان زحمتكش قوه قضائيه هم مثل بنده مأمور و معذورند و اگر بلد نباشند به وظائفشان عمل ‌كنند بنده که قصوری نکرده ام. این موارد را شما باید از دفتر رهبری پیگیری بکنید.

آقاي رئيس جمهور گمان نمي‌كنم كه جلوگيري از قاچاق اجناس و كالاها خارج از حيطه اختيارات قوه مجريه باشد، با اين يكي چرا برخورد اصولي نمي‌شود. مستحضر هستيد كه اشباع بازار از اين نوع كالاها يكي از دلايل تعطيلي كارگاه‌هاي داخلي و بروز مشكلات بيشتر در جامعه كارگري است؟
يك بحث مهم در باره جلوگيري از قاچاق اجناس مسئله ارشاد است. بهترين راهكاري كه ما در پيش گرفته‌ايم اين است كه قاچاقچيان عزيز، به اخلاق اسلامي بيشتر رو بياورند و كار خلاف شرع نكنند. خودشان حدود را در نظر بگيرند و كار دولت را هم زياد نكنند. وقتي پاي آموزش و ارشاد وسط مي‌آيد چون قدرت فراگيري افراد هم دخيل مي‌شود از كنترل ما خارج است كه اين پروژه چه زماني نتیجه اش معلوم می شود. از یک طرف هم مزاياي اين كار يعني قاچاق كالا را در رشد و شكوفايي اقتصاد نبايد از نظر دور داشت. اگر كارگاه‌هاي داخلي يك رقابت سالم را با اين عزيزان قاچاقچي راه بيندازند ، دير يا زود جو رقابت سالمي كه پيش مي‌آيد شكوفايي اقتصادي را چندين برابر مي‌كند.

گفته مي‌شود كه سياست‌هاي سركوبگرانه دولت در قبال كارگران منجر به گسترش جو ارعاب و به سكوت واداشتن آنها در قبال مطالباتشان است. شما با اين حرف موافقيد؟
سياست دولت سياستي صد در صد منطبق با اسلام است. روشي كه در قرآن به كرات از آن تعریف شده روش انذار و بشارت است و پيامبر اسلام هم خودش نمونه كامل بشير و نذير است. قرآن در يك جاهايي كه فكر مي‌كند انسان حرف حساب سرش مي‌شود وعده‌هاي جوراجور مي‌دهد و از بهشت و حوري و جوي عسل و بقيه نعمت‌هاي بهشتي كه با آن آشنا هستيد مي‌گويد. ولي وقتي كه مي‌بيند انسان پايش را از گليمش درازتر كرده و حرف حساب هم سرش نمي‌شود ناچار می شود براي كنترل امور به ايجاد رعب و ترس و وحشت از آتش جهنم با آن همه تشكيلاتي كه بيان شده متوسل مي‌شود. ما هم با تمسك به همين روش با مردم برخورد مي‌كنيم و مطمئن هستيم كه این سياستي كاملاً اسلامي است.

آقای رئیس جمهور متشکرم که در این مصاحبه شرکت کردید، توصیه ای به ملت ایران دارید؟
همان حرفی را که از اول گفته ایم تکرار می کنیم که ما برای اسلام رئیس جمهور شدیم و اسلام امروز مظهرش نائب امام زمان مقام معظم رهبری هستند و مردم ما باید بدانند که ایشان بهتر از هر کسی مصلحت مردم را می داند. همه بهتر است بروند زیر پرچم رهبری تا هم دنیا را داشته باشند و هم آخرت را که البته آخرت خیلی مهم تر است. اینقدر هم به مسائل مادی اهمیت ندهند که مال دنیا چرک کف دست است. شما هم موفق باشید.

«خبرنگار»