۲۳ آبان ۱۳۸۸

سريال خبرهاي بد

سايت‌ها را نگاه مي‌كنم. هنوز روي خبرهاي اول‌شان مي‌توان خواند: "اعدام احسان فتاحيان را متوقف كنيد".
حالا خبر از احتمال اعدام شيركو معارفي است. ظاهراً حكم اعدام معارفي ظرف سه ماه از دستگيري‌اش صادر شده است.

خانواده‌اش نامه نوشته‌اند و خواسته‌اند كه به او فرصت "دوباره زيستن" داده شود.
عفو بين الملل باز هم خواستار توقف اجراي حكم اعدام شده.
چند روز پيش هم شيرن فاميلي مصاحبه‌اي با وكيل معارفي كرده بود كه به نسبت پرونده فتاحيان اطلاعات و جزئيات بسيار بيش‌تري به دست مي‌دهد و خوب است بخوانيد:
بنده بیشتر از ده بار پرونده موکلم را مطالعه کرده ام تا حتی وقتی ابهام پیش می آمد پشت صفحات را هم نگاه می کردم و می گفتم شاید یک جایی اقراری از موکل و یا سندی باشد. خیلی جالب است که در رای آمده که با عنایت به اوضاع و احوال موجود گویا موکل بنده و سایرین برای ترور شخص خاصی به کشور وارد شده اند و موکل بنده موکدا هیچ اقراری در این زمینه نداشته است و در تمام مراحل تحقیق و بازجویی و دادگاه اظهار بی اطلاعی از هدف داشته است. کما اینکه ورود به ایران انها یک هدف تبلیغی بوده است. اینها یک عده بوده اند که آمده اند یک تعداد اعلامیه پخش کرده اند و برگشته اند و هیچ گونه هدف ترور براندازی و خراب کاری در کار نبوده است. موکل بنده اعلام کرده که از اول که من را فرستاده اند من هیچ گونه اطلاعی از بازگشت به ایران نداشته ام و فقط ما را به عنوان یک نیرو با خود آورده اند. به صورت نمادین که مثلا مردم ببینند. و یک کار تبلیغاتی بوده است . در هیچ جای پرونده دلیل و مدرکی و اقراری مبنی بر اینکه موکل بنده برای ترور شخص خاصی وارد ایران شده ، نیست.
در همين احوال، خبر مي‌رسد كه پنجمين حكم اعدام براي متهمان دادگاه‌هاي پس از انتخابات صادر شده: رضا خادمي، به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدين.
***
در اين اوضاع، كار كردن و فكر كردن خيلي سخت شده. من كه رسماً تعطيلم.
ياد صحنه‌اي از فيلم مستند "كلام آخر" مي‌افتم كه مسلم منصوري از شاملو ساخته و چند صحنه‌اش را به همراه مصاحبه با كارگردان در يكي از شبكه‌هاي تلويزيوني پخش شد.

يك‌جا منصوري ازشاملو پرسيد: "اين پشت‌كار كه شما در اين سال‌ها..."، و شاملو جوابي داد به اين مضمون كه: "پشتكار نداشتم، پوست كلفت بودم، پوستم كلفت بود!"

الان فكر مي‌كنم شاملو حتماً خيّلي پوست كلفت بوده كه شاملو شده.

هیچ نظری موجود نیست: